«شاد» ترین نقطه چهارراه

گزارش شهرنامه از مجموعه بستنی شاد
گزارش شهرنامه از مجموعه بستنی شاد

شهرنامه/ منیژه خزایی |

اینجا تقریبا شلوغ ترین مکان در محدوده چهارراه ولیعصر است و می‌توانی نمایندگان هر قشر را در آن ببینی؛ دانشجو، کارمند، خبرنگار، پزشک، معلم و کارگر. فضای مناسب برای نشستن در حالت‌های مختلف، اینجا را به مکانی خودمانی و شاد تبدیل کرده است.

آدرس اینجا سرراست است: “چهارراه ولیعصر، بستنی شاد!” این بستنی تقریبا ۳۰ سال است که با همین نام در سراسر کشور شناخته می‌شود و شعبه چهارراه ولیعصر، در میان ۱۷۰ شعبه‌ای که با نام و نشان این بستنی فعالیت می‌کنند، شناخته‌شده‌تر و پررفت و آمدتر است و البته شعبه اصلی و مهمِ بستنی شاد به شمار می‌آید.

سراغ مهسای ۲۲ ساله می‌رویم که به همراه ۳ نفر از دوستان خود، آب‌میوه سفارش داده است: “پاتوق عصرانه بچه‌های کلاس ما اینجاست. مخصوصا الان که کلاس و درس شروع شده و از خوابگاه ما تا اینجا راهی نیست.  الان تقریبا دو سال است که معمولا هفته‌ای یک یا دو بار اینجا هستیم و مشتری ثابت محسوب می‌شویم.”

محمدرضای ۲۰ ساله هم می‌گوید: “فضای اینجا هیچ وقت برای من و دوستانم تکراری نمی‌شود. چون همیشه طعم تازه‌ای را تجربه می‌کنیم و حضور و  رفت و آمد آدم‌های مختلف به اینجا برای ما جالب است. یک جور جمع خودمانی و ساده و صمیمانه است.”

مرضیه ۱۸ ساله اما شاد شدن را تنها بهانه حضور در بستنی شاد می‌داند: “وقتی کلاس طراحی‌مان تمام می‌شود، می‌گوییم کجا برویم. گاهی وقت‌ها نتیجه این است که به شاد برویم. اسم اینجا واقعا در تغییر روحیه من و بهتر شدن حالم تاثیر دارد. من  حتی از چهره آدم‌هایی که اینجا می‌آیند، برای طراحی ایده می‌گیرم.”

سهیل ۳۲ ساله هم که کارمند یکی از ادارات در نزدیکی چهارراه ولیعصر و مشتری ثابت شاد است، قدمت و ثبات بستنی شاد را به عنوان عامل وفاداری خود به اینجا معرفی می‌کند: “پرسنل اینجا را می‌شناسم و آنها هم مرا می‌شناسند. چون چند سال است که مشتری ثابت شاد هستم. احساس می‌کنم اینجا ثبات مدیریتی دارد که توانسته هم مشتری‌هایش را حفظ کند و هم پرسنلش را. اگر غیر از این بود، بستنی شاد اینقدر معروف و محبوب نبود.”

احمد ۲۸ ساله نیز می‌گوید: “دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و هر ماه یکی دو بار به اینجا می‌آیم. آنچه مرا قانع کرده که مشتری شاد باشم سلامت، بهداشت و نظافت محیط کاری اینجا است. همچنین تازه بودن میوه‌ها و کیفیت مواد اولیه بستنی‌ها برای من اهمیت دارد.”

گزارش شهرنامه از بستنی شاد چهارراه ولیعصر تهران

سراغ عباس شعبانی می‌رویم. او مدیر شعبه چهارراه ولیعصر ِ بستنی شاد است و به قول خودش ” ۲۸ سال است که با برند شاد همکاری می‌کنم.”

او راز ماندگاری و موفقیت “شاد” را در ذهن خلاق مدیرعامل این مجموعه می‌داند: “آقای جواد میزان قصد داشت برخی شعبه‌های شاد را بنا به دلایلی تعطیل کند و برخی را توسعه دهد اما آنچه موجب ایجاد شعبه چهارراه ولیعصر بود، به درخواست‌های مکرر دانشجویان برمی‌گردد. در حقیقت آقای میزان این شعبه را بیشتر به خاطر دانشجوها راه‌اندازی و حفظ کرده است. بخش قابل توجهی از مشتریان ما دانشجوهایی هستند که در این حوالی درس می‌خوانند یا در خوابگاه‌های اطراف سکونت دارند.”

وی درباره تعداد مشتری‌ها و علت استقبال آنها از شاد می‌گوید: “روزانه به طور متوسط ۶۰۰ مشتری داریم که بیشتر آنها را بعد از سال‌ها می‌شناسیم. به نظر خودم دلیل استقبال این مشتریان از شاد، کیفیت محصولات است. چراکه وقتی ما قصد خرید مواد اولیه برای بستنی و آب‌میوه و پیراشکی داریم، آقای مدیرعامل تاکید می‌کند که به قیمتش کاری نداشته باشید و فقط جنس خوب بخرید تا مشتری راضی باشد.”

گزارش شهرنامه از بستنی شاد چهارراه ولیعصر تهران

پاسخ شعبانی به این سوال که آیا حضور کافه‌های معروف در این اطراف بر کسب و کار شما تاثیر نامطلوب گذاشته، منفی است: “هیچ تاثیر منفی ندارد. این یک رقابت سالم و صحیح است و ما خوشحالیم که مشتریان خود را حفظ کرده‌ایم.”

مدیر شعبه چهارراه ولیعصرِ بستنی شاد، اشاره‌ای هم به ویژگی‌های خاص این برند دارد: “صفر تا صدِ تمام محصولات را خودمان درست می‌کنیم؛ از قیف بستنی گرفته تا پیراشکی و فالوده. چون ذائقه مشتریان را در این سال ها می‌دانیم و تولیدات خود را با خواست و سلیقه آنها هماهنگ می‌کنیم. اینها ظرافت‌هایی است که موجب بقای شاد شده است.”

وی درباره قشرهایی که مشتریان ثابت شاد هستند می‌گوید: “دانشجویان، هنرآموزان، خبرنگارها، انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های خیابان انقلاب، بانک‌ها و ادارات اطراف، فروشندگان مغازه‌ها و پاساژها از جمله مشتریان اشتراکی ما هستند که بستنی و آب‌میوه‌ها را در بسته‌بندی‌های مخصوص برای آنها ارسال می‌کنیم.”

شعبانی سخن پایانی را اینچنین بر زبان جاری می‌کند: “اینجا با لبخند و روی گشاده از شما استقبال می‌کنیم. این یک تبلیغ یا ادعای پوچ نیست و می‌توانید صحت آن را امتحان و آزمایش کنید.”

  • توضیح مهم: گزارشی که می‌خوانید یکسال و نیم قبل در مجله شهرنامه منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید