راه‌های دریافت شارژ ساختمان از همسایه بدقلق

گزارش شهرنامه درباره شیوه دریافت شارژ ساختمان از همسایه بدقلق
گزارش شهرنامه درباره شیوه دریافت شارژ ساختمان از همسایه بدقلق

شهرنامه/ روشنک محمدی |

هر ساختمان دارای هزینه‌هایی مشترک است که تمامی مالکان و استفاده کنندگان از آپارتمان بايد پرداخت كنند. این هزینه‌ها شامل نگهبانی و حفاظت فیزیکی مجموعه، تاسیسات و نگهداری فضای سبز می‌شود. شايد شما هم با افرادی برخورد کرده‌اید كه نمي‌خواهند شارژ بدهند مثلا بر این عقیده‌اند که اصلا دلمان نمی‌خواهد از امکانات ساختمان استفاده کنيم، یا اینکه می‌گویند: وقتی خانه تخلیه بوده یا ما در مسافرت یا ماموریت بوده‌ایم برای چه این پول زور را باید بپردازیم يا من كه پاركينگ ندارم چرا هزينه نظافت پاركينگ را بدهم؟ کارشناسان جواب این عده را داده و راهکار قانونی مقابله با این افراد را آموزش می‌دهند.

تعیین حق شارژ با مالکان است

چگونگي محاسبه هزينه‌هاي مشترک قبل از هر چيز به اراده و تصميم اهالي همان ساختمان برمي‌گردد که مي‌توانند به هر نحوي آن را تعيين کنند و اگر هم به هر دلیلی روش خاصي به اين منظور تعيين نشده باشد سهم هر يک از مالکان يا استفاده‌کنندگان بر دو پايه استوار است؛ اول برساس زیربنای ساختمان و دوم به تعداد افرادی که در هر واحد زندگی می‌کنند.

کسی که باید شارژ را پرداخت کند

گاهی برای مستاجران این سئوال پیش می‌آید که مسئول پرداخت شارژ چه کسی است، مالک یا مستاجر. در این باره قانون تملك آپارتمان‌ها تفاوتی بین مالک و مستأجر قائل نشده است. در اصل این موضوع را قراردادی معلوم می‌کند که میان مالک و مستاجر منعقد شده است. به این ترتیب اگر قرار مسئول پرداخت را مالک تعیین کرده است وی باید شارژ را بپردازد و در غیر این صورت مسئولیت پرداخت ای هزینه‌ها به عهده مستاجر است.

شارژ ندهند چه مي‌شود؟

به هر حال آپارتمان نشینی است و هزار مکافات؛ در این میان برخی از همسایه‌ها به هیچ وجه زیربار هزینه‌های ساختمان نمی‌روند و حاضر نمی‌شوند آن را بپردازند اینجاست که مدیرساختمان مانند شوالیه‌ای قدرتمند از گرد راه می‌رسد و شارژ را از همسایه سهل‌انگار مطالبه می‌کند. در قدم اول اگر همسایه بد قول مستاجر باشد مدیر می‌تواند برای دریافت این رقم هم به مستاجر و هم به مالک رجوع کند. به این ترتیب مالک هزینه شارژ را از ودیعه‌ای که مستاجر به عنوان رهن در اختیار مالک گذشته است، پرداخت می‌کند. اما اگر این فرد بد قلق مالک باشد، مدیر دو راه پیش رو دارد؛ اول دفترخانه ثبت و دومی شورای حل اختلاف.

دو راه برای دریافت حق شارژ

درباره دریافت شارژ ساختمان و راه‌های قانونی آن باید سراغ متخصصان رفت. دکتر «حسین کیا»، وکیل و مدرس دانشگاه درباره راه اول که ساده‌تر هم هست توضیح می‌دهد. به گفته وی روش کار به این ترتیب است:

برای شروع مدیر باید سراغ یکی از پیش‌های قضایی برود و برای همسایه بدقول، اظهارنامه‌ بفرستد. در اظهارنامه باید موردی ذکر شده باشد که شامل مبلغ بدهی و صورت هزینه‌ها می‌شود. به این ترتیب همسایه 10 روز وقت دارد که بدهی خود به ساختمان را بپردازد اما اگر چنین چیزی محقق نشود مدیر می‌تواند وی را از بخشی از خدمات ساختمان مثل تهويه مطبوع، شوفاژ، آب گرم و … محروم کند. اگر این کار که به ان روش‌های کدخدام منشی می‌گویند جواب نداد، مدیر چاره‌ای ندارد جز اینکه راهی دفاتر اسناد رسمی شود. به این ترتیب باید مدیر ساختمان یک راست سراغ واحد اجرائیه دفتر ثبت برود و اظهارنامه‌ای که برای همسایه خود ارسال کرده است را نشان دهد. متولیان هم دست به کار می شوند و به میزان بدهی موجود، اموال بدهکار را توقیف می‌کنند. البته این کار را به همسایه هم ابلاغ می‌کنند که بداند کدامیک از اموالش حراج می‌شود. بعد از آن مالی بدهکار حراج شده و پول آن به صندوق یا مدیر ساختمان در ازای بدهی همسایه بدقول، پرداخت می‌شود.

به غیر از این روش که کمی هزینه‌بر است، راه دیگری هم وجود دارد که مراجعه به شورای حل اختلاف است. دردسر بیشتری دارد اما به گفته «علیرضا توحیدی» قاضی و کارشناس مرکز آموزش قوه قضاییه هزینه کمتر دارد.

به گفته توحیدی برخی از همسایه‌ها هستند که مدام اذیت‌هایی در پرداخت‌های خود دارد. برای آنها بهتر است که راهی شورای حل اختلاف شوید و به قاضی آنجا شکایت کنید. به این ترتیب در شورای حل اختلاف پرونده تشکیل و همسایه ملزم به پرداخت بدهی خود می‌شود و باید جریمه هم بدهد. اگر یک بار دیگر این کار را تکرار کند، سه برابر مبلع بدهی خود جریمه می‌شود و وی را از برخی خدمات عمومی محروم می‌کنند. در کل توصیه ما به شما همین راه‌هاست. راه‌های دیگر خطرات زیادی به همراه دارد به خصوص دست به یقه شدن.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید