چگونه از دولتی‌ها شکایت کنیم؟

گزارش شهرنامه درباره شیوه شکایت از دولتی ها در دیواران عدالت اداری
گزارش شهرنامه درباره شیوه شکایت از دولتی ها در دیواران عدالت اداری

شهرنامه/ نعمیه جهانی‌شاهی

همیشه این‌طور نیست که 2 نفر با همدیگر به مشکل بخورند و شروع کنند به شکایت و شکایت‌کشی. گاهی هم یک طرف دعوا یک اداره دولتی است. بله! چرا که نه؟ قانون فقط لاف عدالت را نمی‌زند، بلکه می‌خواهد واقعاً عدالت و نظم را در جامعه جاری کند. بنابراین همه باید در قبال کارهای‌شان پاسخگو باشند. به همین دلیل، هر وقت کسی از دولت یا ادارات و مؤسسات دولتی شاکی شود، می‌تواند بدون هیچ نگرانی و ترسی، به فکر احقاق حقوقش باشد. با این حال، رسیدگی به دعاوی مردم از ادارات دولتی، شیوه و روش خاصی دارد. مرجع رسیدگی‌کننده به این دعاوی هم دیوان عدالت اداری است. به هر حال، هرکسی ممکن است روزی کارش به دیوان عدالت کشیده شود. به همین خاطر «علیرضا توحیدی» مدرس مرکز آموزش قوه قضاییه رمز و راز چگونگی رسیدگی به این دعاوی را مطرح می‌کند.

آیین رسیدگی در دیوان عدالت اداری

به گفته مدرس مرکز آموزش قوه‌قضائیه هر کاری در سیستم قضایی حساب و کتاب، نظم و رسومی دارد. دیگر آن ‌زمان‌ها گذشت که یک نفر همین‌جوری می‌رفت سراغ ریش‌سفید یا قاضی شهر تا از یک نفر دیگر شکایت کند. حالا باید قدم‌به‌قدم و با یک نظم مشخص پیش رفت. هر دادگاهی هم تقریباً رسم و رسوم خودش را دارد که ممکن است با دادگاه‌های دیگر کم‌وبیش فرق داشته باشد. آیین رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری تا حد زیادی شبیه آیین رسیدگی در محاکم عمومی دادگستری است؛ یعنی برای رسیدگی به دعوی در این دیوان باید دادخواستی تقدیم شود که به زبان فارسی و در برگه‌های چاپی مخصوص نوشته شده باشد.

دادخواست بنویسید

برای اینکه در دیوان عدالت اداری به پرونده‌ای رسیدگی شود، باید فرد مدعی اول یک دادخواست بنویسد و تقدیم دیوان کند. دادخواست باید به زبان فارسی و روی برگه‌های مخصوص باشد.

توحیدی مهلت تقدیم دادخواست برای اشخاص داخل کشور را 3 ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور  را 6 ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی می‌داند و ادامه می‌دهد: مراجع مربوط مکلفند در رأی یا تصمیم خود تصریح کنند که رأی یا تصمیم آنها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض است.

اطلاعاتی که باید با دقت در دادخواست وارد کنید، اینهاست:

الف- مشخصات شاکی، شامل: اطلاعات شناسنامه‌ای، شغل، تابعیت، نشانی و مانند اینها

ب- مشخصات طرف دیگر که قرار است از وی شکایت شود.

پ- نام و نام‌خانوادگی و اقامتگاه وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی شاکی، در صورت تقدیم دادخواست از طرف آنان

ت- موضوع شکایت و خواسته

ث- شرح شکایت

ج- مدارک و دلایل مورد استناد

چ- امضا یا اثر انگشت شاکی یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی یا امضا و مهر شخص حقوقی ذیل دادخواست

ح- مدرک اثبات‌کننده سمت برای اشخاص حقوقی و نمایندگان قانونی.

وقتی دادخواست رد می‌شود

گاهی ممکن است دادخواست از طرف دیوان عدالت رد شود. ما که گفتیم باید دادخواست را «با دقت» پر کنید! اگر در دادخواست، نام و نام‌خانوادگی شاکی یا اقامتگاه وی نوشته نشده باشد، مدیر دفتر شعبه آن را رد می‌کند. البته نگران نباشید، معنی این اتفاق این نیست که دوباره نمی‌توانید شکایت کنید. البته این کار اصولی دارد که باید با هماهنگی و کسب اطلاع از آن شعبه، آنها را رعایت کنید.

قرار ابطال دادخواست

موضوع شکایت و خواسته هم باید به صورت صریح و مشخص در دادخواست مطرح شود. در صورت وجود ابهام، اخطاریه‌ای برای شاکی فرستاده می‌شود و شاکی باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، برای رفع ابهام اقدام کند. در غیر این صورت، شعبه قرار ابطال دادخواست را صادر می‌کند.

هزینه دادرسی

بعد از نوشتن دادخواست، قاعدتاً باید برای دادرسی پول بدهید. البته همان‌طور که اول هم گفتیم، این هزینه اصلاً زیاد نیست. هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان عدالت اداری و شعب تجدیدنظر بسیار اندک است.

به گفته مدرس مرکز آموزش قوه‌قضاییه این مبلغ به تناسب نرخ تورمی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند، هر 3 سال یک بار به پیشنهاد رئیس دیوان عدالت و با تایید رئیس قوه‌قضاییه و تصویب هیأت وزیران قابل تغییر است.

پاسخ شکایت

بعد از اینکه شکایت در دیوان عدالت ثبت شد، طرف شکایت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، پاسخ خود را به دیوان عدالت اداری ارسال کند. حالا ممکن است بعضی‌ها بخواهند پاسخی به این ابلاغ ندهند. هیچ اشکالی ندارد، خودشان ضرر می‌کنند، چون وصول نشدن پاسخ، مانع رسیدگی نیست و شعبه با توجه به مدارک موجود، به پرونده رسیدگی و رأی را صادر می‌کند. تازه یک اتفاق دیگر هم می‌افتد؛ اگر ‌طرف شکایت بدون عذر موجه، از دادن پاسخ در موعد مقرر در این ‌ ماده خودداری کند، شعبه رسیدگی‌کننده او را 3‌ ماه تا یک سال از خدمت محروم می‌کند. بنابراین اگر روزی چنین ابلاغیه‌ای به دست‌تان رسید، در همان مدت مقرر حتماً به آن جواب بدهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید