یادگیری زبان در 30 روز، ترفند تبلیغاتی است/ گفتگو با مدیرعامل موسسه قطب راوندی

مصاحبه شهرنامه با مدیرعامل موسسه زبان قطب راوندی درباره شیوه های یادگیری و آموزش زبان های خارجی
مصاحبه شهرنامه با مدیرعامل موسسه زبان قطب راوندی درباره شیوه های یادگیری و آموزش زبان های خارجی

شهرنامه/ منیژه خزایی/ گروه تبلیغات و رسانه |

دهکده جهانی بهترین عنوانی است که به دنیای این روزها می‌توان داد. جهانی که مانند یک دهکده همه را  دور هم جمع کرده است. گره خوردن روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها با هم، مردم جهان را به هم مرتبط کرده است. برای اینکه بتوانی در این دهکده دوام بیاوری و بمانی ناگزیری به ارتباط با دیگران و به کار بردن یک زبان مشترک. زبانی که گره‌های ارتباطی را باز کند. یادگیری زبان دوم می‌تواند جاده‌ای به سوی موفقیت و پیشرفت باشد. کافی است اراده کنی و عزمت را جزم تا در این دنیا حرفی برای گفتن داشته باشی. قدم اول برای پیش رفتن در این مسیر انتخاب یک سیستم آموزشی درست است. سیستمی که با آموزش درست، تو را به‌خوبی هدایت کند. موسسه فرهنگی و هنري علامه قطب راوندي یک موسسه معتبر برای آموزش زبان‌های خارجی است که می‌تواند در این راه به شما کمک کند. آقای پرویز کریمیان، مدیرعامل این موسسه در گفت‌وگو با شهرنامه درباره روند آموزش زبان بیشتر توضیح می‌دهد و به اما و اگرهایی که در ذهن ما درباره آموزش زبان هست جواب می‌دهد.

مصاحبه مجله شهرنامه با مدیرعامل موسسه زبان قطب راوندی
  • این روزها بیشتر مردم به ویژه جوان‌ها و نوجوان‌ها به فکر یادگیری زبان دوم هستند و تقاضا و امکانات در این حوزه بسیار بالا و چشمگیر است. با آغاز فصل تعطیلات، موجی از ثبت‌نام‌ها و درخواست‌‌ها برای یادگیری زبان به راه می‌افتد اما بسیاری از افرادی که قدم در این راه می‌گذارند نمی‌توانند بیشتر از چند هفته یا چندماه دوام بیاورند و در نهایت، به همان زبان اول اکتفا می‌کنند و دومی را کنار می‌گذارند! چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا مشکل از موسسات زبان است یا از خود زبان آموزان؟

یادگیری یک زبان خارجی چیزی شبیه آموزش رانندگی نیست که در یک مقطع کوتاه عملی شود بلکه یادگیری هر زبان خارجی یک پروسه و برنامه بلندمدت است و باید بدانید که نیازمند صرف وقت و زمان مناسب است. به نظر من کسانی که می‌خواهند فقط در تابستان آن هم هفته‌ای سه جلسه دو ساعته زبان یاد بگیرند بهتر است فصل تابستان خود را به یادگیری مهارت هایی چون شنا، خطاطی، نقاشی و مهارت‌های دیگر بپردازند که در یک مقطع کوتاه‌مدت تمام می‌شوند. اما یادگیری زبان با زمان همراه است یعنی علاقه‌مند یادگیری زبان باید به یک دوره چهار ساله مستمر با هفته‌ای حداقل سه جلسه دو ساعته کلاس و بیش از 10 ساعت تکرار و تمرین فکر کنند. یادگیری زبان یک مهارت لازم و ضروری است و در عصر حاضر همه‌جا به آن نیاز داریم. بنابراین من به افرادی که علاقه‌مند به یادگیری زبان هستند توصیه می‌کنم یک برنامه منظم برای خود تدوین کنند مثلاً کسی که دانشگاه قبول شده فکر کند طی چهار سال دانشگاه یک درس دو واحدی هم به نام زبان دارد که باید آن را اساس و پایه دوره تحصیلی خود قرار دهد.

  • شما بیشترین فعالیت را در زمینه آموزش زبان‌های خارجی داشته‌اید و طبیعتا در این سال‌های طولانی به نتایجی درباره «مهم‌ترین موانع یادگیری زبان خارجی» رسیده‌اید. این موانع چیست و آیا موسسات زبان در ایجاد این موانع نقش دارند؟

بدون شک بزرگ‌ترین مانع در مسیر یادگیری هر فرد اراده ضعیف و موکول کردن شروع به آینده است. در عصر حاضر همه وسایل معنوی و مادی برای نیل به اهداف عالی، به ویژه یادگیری مهیاست. به ویژه اینکه در کشور ایران بساط آموزش گسترده است. فقط کافی است فرد داوطلب یادگیری اراده کند و با برنامه‌ای علمی و منسجم آغاز کند. این درحالی است که در گذشته نه چندان دور اگر کسی در روستا یا شهرستان زندگی می‌کرد امکان استفاده از کتاب‌ها و منابع آموزشی مورد نیاز برایش مهیا نبود اما در حال حاضر با توجه به توسعه فضای مجازی- کتابخانه‌های الکترونیکی و PDF – کتاب‌های صوتی- آموزش‌های آنلاین و گزینه‌های بسیار مناسب، می‌توان اینگونه ادعا کرد که هیچگونه مانعی برای یادگیری وجود ندارد.

  • آیا می‌توان گفت یکی از دلایل ایجاد توقع و شاید توهم در افرادی مثل من، این است که فریب برخی تبلیغات را می‌خوریم؟ مثلا امروز می‌بینیم که تبلیغاتی با عنوان «یادگیری زبان در ۳۰ روز» و حتی «یادگیری زبان در خواب» تبدیل به ابزاری برای درآمدزایی شده است. آیا چنین چیزی از نظر علمی و کارشناسی، تایید می‌شود؟

البته یکی از ضرورت‌های تبلیغ، ایجاد انگیزه و تحریک قدرت تخیل افراد است. مثلاً کسی که کالایی تولید می‌کند نمی‌تواند بگوید آقا یا خانم بفرمایید از کالای من مصرف کنید. تولیدکننده باید خاصیت‌ها و ویژگی‌های انحصاری کالا، ضرورت‌ها و فوریت‌ها را بزرگ نمایی کند تا بازار و اقتصادش جریان خوبی پیدا کند. درباره زبان هم همین‌طور است و این یادگیری 30 روزه یا در خواب یک تلنگر است برای کسانی که نا امید شده‌اند و دست از کار یادگیری کشیده‌اند. آنهایی که چنین شیوه‌هایی را تبلیغ می‌کنند و هم آنهایی که به قول شما فریب این تبلیغات را می‌خورند می‌دانند که چنین چیزی مثل یک آرزو است، اینکه در خواب زبان بیاموزیم چه خبری بهتر از این  یا 30 روزه زبان بیاموزیم چه فرصتی بهتر از این. ولی وقتی شروع کردیم و نشانه‌های موفقیت را دیدیم حاضر به ترک مسیر نخواهیم بود. مهم خوب شروع کردن و ادامه دادن است. بنابراین چنین تبلیغاتی صرفاً برای حرکت دادن افراد مفید است وگرنه هر ایرانی متناسب با سن خود و پس از سال‌ها کار با زبان فارسی و زندگی در محیط کاملاً فارسی زبان، گاهی در مکالمه ساده فارسی درمانده می‌شود و بسیاری از اصول و قوائد زبان فارسی را نمی‌داند.

  • دوره‌های آموزش زبان ویژه سفرهای طولانی خارجی یا تحصیل در خارج، معمولا در طول سه تا شش ماه برگزار می‌شود. آیا این زمان نسبتا اندک می‌تواند موثر باشد و به یادگیری ریشه‌ای و اصولی زبان خارجی کمک کند؟

شواهد بسیار داشته‌ایم که فردی مدرک لیسانس زبان خارجی دارد ولی قادر به تکلم، ترجمه متون و خواندن متون زبان هدف نیست این یعنی اینکه فقط با کلاس رفتن و مدرک گرفتن کسی زبان یاد نمی‌گیرد. یادگیری زبان مستلزم صرف زمان مناسب است لذا برای هر سطحی از زبان باید حداقل 200 ساعت کلاس رفت و به تناسب هوش و استعداد فرد، بین 200 تا 600 ساعت تمرین لازم است. در حقیقت، گوش دادن به فیلم‌های زبان هدف، مکالمه مکرر و مستمر با همکلاسی‌ها، خواندن کتاب‌های داستان، مقالات و ترجمه متون زبان هدف، همه از ضروریات یادگیری است در واقع یادگیری مترادف درگیری است یعنی فرد علاقه‌مند باید به‌طور جدی خود را درگیر زبان کند و به انگلیسی، فرانسه، آلمانی و… فکر کرد. آنگاه پروسه یادگیری کامل شده و داوطلب به هدف خود خواهد رسید.

  • مساله مهم دیگری که این روزها بسیار با آن مواجه هستیم، تبلیغاتی با عنوان «آموزش تضمینی زبان‌های خارجی» است. در و دیوار شهرها مملو از آگهی‌های ریز و درشتی است که واژه «تضمین» در بیشتر آنها تکرار شده؛ مگر می‌توان برای آموزش و یادگیری زبان، تضمین ارائه داد؟ این تضمین چگونه است؟

ما در امر یادگیری کلمه یا اصطلاحی به نام تضمین نداریم. واژه تضمینی برای ابزارهای صنعتی ساخته شده و برای هیچ جانداری تضمین به‌کار نمی‌رود اینکه تضمین کنیم رأس ساعت سه از نقطه‌ای حرکت می‌کنیم و رأس ساعت پنج به نقطه دیگر می‌رسیم تابع متغیرهای گوناگون و بعید است یادگیری هم تابع متغیرات فراوانی است از جمله هوش، استعداد فراگیر، منطقه جغرافیایی، آب‌وهوا، آرامش، مشغله، امنیت، وقت کافی و… بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند یادگیری من را تضمین کند چون من تابع مطلق کسی نیستم و انسان به مغز خود نیز مسلط نیست و نمی‌تواند میزان یادگیری و حافظه خود را تضمین کند. اما می‌توان گفت یک مؤسسه می‌تواند کیفیت استاندارد، امکانات کمک آموزشی، آرامش محیط یادگیری، احترام به داوطلب، قیمت یا شهریه مناسب را تضمین می‌کند.

  • برخی از مدرسان زبان که مدتی در آموزشگاه‌ها و موسسات معتبر و نام‌آشنا فعالیت کرده‌اند، بعد از پایان همکاری با این موسسات، سراغ آموزش خصوصی زبان خارجی می‌روند و حتی در تبلیغات خود، اشاره پررنگی به سابقه تدریسشان می‌کنند. برای بسیاری از مردم مهم است که بدانند آیا می‌توان به این سابقه اعتماد کرد؟

استادان زبان خدمتگزاران علم و دانش هستند؛ چرا که واسطه تقویت ارتباطات سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی کشور با جهان خارج به شمار می‌روند ولی با کمال تاسف با توجه به متغیر بودن تعداد متقاضی، ترافیک شدید خیابان‌ها و مشکلات دیگر؛ فعالیت مؤسسات زبان حدوداً روزی سه الی چهار ساعت است که این امر در کاهش درآمد موثر است؛ از طرفی، کلاس‌های عمومی زبان هم به دلیل هزینه‌های اجاره، حقوق، دستمزد و سایر هزینه‌ها بسیاربالا بوده که در برابر درآمد پایین نمی‌توان موازنه مثبتی را ایجاد کرد. بنابراین درآمد معلم زبان روزانه بین 15هزار تا 30هزار تومان متغیر است و این درآمد کفاف پایین‌ترین سطح زندگی را هم نمی‌دهد. متاسفانه  مراجع ذی صلاح هم هیچ حمایت و کمکی از نظر مالی به عوامل آموزش غیردولتی نمی‌کنند. اگر صرفاً هدف عوامل زبان کشور کسب سود و درآمد بود بیش از 80 درصد آنها این شغل را رها می‌کردند. در نتیجه این دوستان برای تامین بخشی از مخارج خود اقدام به برگزاری کلاس خصوصی می‌کنند. بدیهی است سوابق علمی و آموزشی در مؤسسات معتبری چون قطب‌راوندی؛ نظر زبان آموزان را جلب می‌کند و ما هم از چنین استادانی حمایت می‌کنیم.

  • بسیاری از آموزشگاه‌های زبان علاوه بر کلاس‌های عمومی، کلاس‌های خصوصی هم دایر کرده‌اند. چه تفاوتی بین این کلاس‌ها از نظر شیوه آموزش و میزان یادگیری وجود دارد؟ و دیگر اینکه، مشتریان هر یک از این کلاس‌ها معمولا چه افرادی هستند؟

کلاس‌های خصوصی برای آموزشگاه‌ها هیچ منفعتی ندارد. این کلاس‌ها به چند دلیل اجرا می‌شود. 1- معدودی از داوطلبان وقت و فرصت کافی برای شرکت در کلاس عمومی ندارند. 2- بعضی از داوطلبان با توجه به ناتوانی در مکالمه زبان هدف؛ از حضور در جمع حذر می‌کنند. 3- هدف آموزشگاه این است که ساعات آزاد استاد را با درآمد بیشتری تکمیل کند تا جبران کسری درآمد روزانه آنها بشود.

  • اگر بخواهید ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد موسسه زبان علامه قطب‌ راوندی را بدون شعارهای تبلیغاتی بازگو کنید، چه می‌گویید؟ یعنی چه توانایی‌های واقعی و عملیاتی در موسسه شما وجود دارد که می‌تواند یک نوجوان یا جوان را برای انتخاب این موسسه متقاعد کند.

براساس منشور اخلاقی و حرفه‌ای مؤسسه قطب راوندی؛ 1- خدمت به ملت شریف ایران 2- تداوم جریان مجاهدت برای سازندگی کشور 3-ارتقای سطح علمی دانشجویان و استادان کشور 4- ایجاد زمینه‌های بهره‌برداری از نوآوری‌های علمی جهان از اولویت‌های خاص است. در واقع با این اهداف کوشیده‌ایم زبان خارجی را با توجه به استانداردهای روز جهان؛ بومی‌سازی کنیم.

– اساس کار ما دانشجومحوری و علم‌محوری است.

– تمام برنامه‌های آموزشی مؤسسه براساس مدل‌های روز جهان مهندسی و طراحی شده است و اندیشه استادان ممتاز زبان کشور پشتوانه آن است.

– هر سال حداقل دو بار تمام برنامه‌های آموزشی مؤسسه بازنگری می‌شوند.

– در مؤسسه قطب راوندی روی مفاهیم و روش‌های یادگیری- مفاهیم و روش‌ها و تاکتیک‌های یاددهی واقعاً کار شده است.

– کار گروه‌های آموزشی مرکب از استادان هر زبان در هر سطح جریان یادگیری- منابع و رخدادهای آموزشی مؤسسه را دنبال می‌کنند.

  • توضیح مهم: این گفتگو پیشتر در مجله شهرنامه منتشر شده بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید