تنابنده و اتوبوس مکاشفه

شهرنامه/ روح‌الله سیاوشی:

دومین فیلم محسن تنابنده با موضوع مراسم قسامه و حضور افراد به منظور اثبات یک قتل شروع می‌شود که بیشتر در تک لوکیشن اتوبوس می‌گذرد و با دیالوگ‌های متعدد و پرتنش مخاطب را درگیر خود می‌کند. این خط داستانی پیچیده، معمایی و غافلگیر کننده با دو سه جین بازیگر خاکستری که به مرور زمان به فضای کشف قصه کمک می‌کنند جلو می‌رود و با ریتمی مناسب به موضوعی متفاوت با پرداختی عالی پیش می‌پردازد.
گینِس، اولین فیلم تنابنده با فیلم‌نامه‌ای ناقص، سطحی و عجولانه شروع خوبی برای وی نبود اما وی با فیلم‌نامه حساب‌شده قسم و کارگردانی عالی، نظرها را تغییر داده و توانایی خود را به رخ می‌کشد.
دوربینِ تورج اصلانی با طراحی و قاب‌بندی در فضایی محدود عالی است. حسن پورشیرازی، سعید آقاخانی و مهران احمدی درخشان هستند. قسم سکانس‌های فوق‌العاده‌ای دارد، سکانس تصادف هیجان‌انگیز و صحنه تمثیلی قسامه در کافه بی‌نظیر است.
راضیه با بازی مهناز افشار با یک شخصیت مصصم و بیرونی که غم را فریاد می‌زند، به مرور دچار تردید شده و با رسیدن به حقیقت یک منحنی را طی کرده و به بازگشت به زندگی ختم می‌شود.
این نویسنده‌ی کارگردان با شخصیت پردازی خیلی خوب و با ایجاد حس مکاشفه در طول سفر برای مخاطب، فراتر از انتظار ظاهر می شود و پایانی غیرقابل پیش‌بینی و نتیجه‌ای مطلوب را پی‌ریزی می‌کند و بر خلاف برخی کارگردان‌ها که پایانی باز برای قصه خود انتخاب می‌کنند قصه را می‌بندد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید