قرآن کریم، بزرگترین رسانه مکتوب الهی

شهرنامه | رضا فتوح
شهرنامه | رضا فتوح

شهرنامه اصفهان؛ رضا فتوح | فعال فرهنگی و کارشناس علوم ارتباطات |
قرآن کریم، رسانه مکتوب الهی است، با توجه به اشتراکات قرآن و رسانه های جمعی در پیام رسانی و تأثیرگذاری؛ قرآن کریم فراتر از سایر رسانه ها بر افکار، اندیشه، روح و روان آدمی تأثیر می گذارد.

کارشناسان رسانه با اشاره به برخی از اعترافات اندیشمندان غربی بر تأثیر قرآن کریم بر مسلمانان اظهار داشته اند که: قرآن عامل بزرگی در بالا بردن فکر مسلمانان بوده و مقدمات پیشرفت های علمی مسلمان را در زمانی که غرب در تاریکی به سر می برد فراهم نمود.
ظرفیت های موضوعی مخاطب و گستره جغرافیای قرآن فراتر از تصورات انسانی است که خطاب های قرآن کریم منحصر در مسلمان و مؤمن نیست؛ بلکه قرآن نه تنها انسان، بلکه تمام موجودات را خطاب قرار داده است. رسانه در تعاریف متعدد به عنوان وسیله و یا قالب بیان ذکر شده است؛ رسانه شامل نوشتاری و مکتوب، رسانه شنیداری و صوتی و رسانه دیداری است و نیز رسانه شنیداری و دیداری از مهمترین نوع رسانه های فعال در عصر کنونی است.
کارشناسان رسانه با بیان این که رسانه مکتوب بیشترین نقش را در انتقال پیام قرآنی بر عهده دارد، عقیده دارند که ، قرآن کریم خود بزرگترین رسانه الهی است که در قالب مکتوب برای هدایت جهانی به نبی مکرم اسلام(ص) عرضه شده است.پیشرفت های صورت گرفته در عرصه های رسانه ای و محفوظ ماندن قالب نوشتاری در این عرصه بر این موضوع تاکید دارند که؛ رسانه های صوتی و تصویری یکی دیگر از مهمترین قالب های رسانه ای است که در تبلیغ و انتقال پیام الهی قرآن کریم نقش به سزایی دارد.
بهره گیری از قالب های رسانه ای نو در انتقال پیام قرآن کریم و عمق بخشی به تأثیرات آن نقش زیادی دارد و همان گونه که برنامه های مذهبی و دینی در رسانه، تأثیرات عمیقی بر مخاطب دارد؛ برنامه های غیر دینی نیز تأثیرات به سزایی را در نوع زندگی جامعه ایجاد می کند.
قرآن كريم در سوره مباركه آل عمران آيه شريفه ۲۰۰ شريفه ضمن دعوت امت به برقراری رابطه اجتماعی، داشتن شكيبايی و در پيش گرفتن تقوای الهی را برای رسيدن به رستگاری و فلاح مورد تأكيد قرار داده است. نكته جالب قرآن موضوعی كه امروزه به عنوان اخلاق در روابط عمومی به شكلی بسيار ناقص در مجامع روابط عمومی مطرح است، دراين آيه شريفه با زيبايی هر چه تمامتر بيان و اشاره می شود.
در خصوص اطلاع رسانی و انتقال آگاهی در يك بررسی موردی در قرآن كريم تنها در جزء‌های ۲۰الی ۲۵ بيش از ۵۶۷ بار بر انتقال آگاهی اشاره و تأكيد شده است . لذا علاوه بر آيات نورانی قرآن كريم سيره عملی و نظری پيامبر اعظم (ص) سرتا سر مردم داری ، مردم ياری و تكريم ارباب رجوع است . فرامين حكومتی وسيره عملی امام علی (ع) نيز مبين و گواه خوبی بر اهميت بخشيدن به مباحث روابط عمومی است كه در همين موضوع امام علی (ع) در فرمان مشهور خود خطاب به مالك اشتر درباره اهميت به افكار عمومی می فرمايند: «تكيه گاه دين ، اجتماع مسلمين و نيروی ذخيره برای دشمنان تنها توده مردم (افكار عمومی) هستند
«ارتباطات، اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن به عنوان یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌شود. همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی‌ها در حلقه‌های در هم پیچیده روابط میان گروه‌ها، جوامع، ملت‌ها و کشور‌ها مشخص گردد. بی‌توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید