عادل و 90 // پیدا کنید هندوانه فروش را

فروغی که مخالف چنین ریخت و پاش‌هایی بود در همان روز فهمید که قرار نیست آبش با عادل فردوسی‌پور به یک جوی برود. ظاهرا او از قبل و به دستور مدیران ارشدتر، به گوش عادل رسانده بود که دیگر مثل برنامه قرعه‌کشی جام‌جهانی که لوییز فیگو به ایران آمد و دستمزد پانصدمیلیونی گرفت، به سراغ مهمان‌های خارجی نرود.

شهرنامه | عادل فردوسی پور به تلویزیون برمیگردد
شهرنامه | عادل فردوسی پور به تلویزیون برمیگردد

شهرنامه/ شهاب اخلاقی //

پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بود که علی فروغی مدیر شبکه سه سیمای ایران شد. مدیری ۳۰ ساله که پیش از این رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود. مدیری که تا قبل از سال ۹۷ هیچکس او را نمی‌شناخت اما حالا و به مدد حذف عادل فردوسی‌پور، یکی از شناخته‌شده‌ترین مدیران تلویزیون ایران است. نام و تصویر او در این یکسال به حدی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های رسمی کشور تکرار شده که کمتر شهروندی در ایران وجود دارد که وی را نشناسد. مدیری که متولد سال ۱۳۶۷ است و از جمله مصادیق موج جوانگرایی در پست‌های کلیدی کشور محسوب می‌شود. اما چرا انتصاب فروغی در این یکساله جنجالی بوده؟ آیا تنها تصمیم مهم او در این ۱۲ ماه حذف برنامه محبوب نود بوده است؟ آیا او فقط برای این به مدیریت شبکه رسید که وسلیه‌ای باشد برای حذف محبوب‌ترین مجری صداوسیمای ایران؟ به‌نظر نمی‌رسد.

از فروغی کم‌نام و نشان تا فروغی پرفروغ

وقتی علی فروغی به سمت مدیریت شبکه سه انتخاب شد، واکنش‌ها مطابق انتظار متفاوت بود. با اینکه تا آن موقع هیچکس به درستی فروغی را نمی‌شناخت اما از ظاهر و پست‌های قبلی او مشخص بود که جنس مدیریتش با مدیران وقت تلویزیون فرق دارد. تا قبل از او علی‌اصغر پورمحمدی بر شبکه سوم سیما حکومت می‌کرد که از مدیران قدیمی تلویزیون بود. مدیری که در زمان ریاست محمد سرافراز بر صداوسیما، معاونت مهم سیما را تصاحب کرد و تبدیل به نفر اول تلویزیون ایران شد. با استعفای بحث‌برانگیز سرافراز و روی کار آمدن عبدالعلی علی‌عسکری، معاونت او بر مهم‌ترین صندلی سیما هم پایان گرفت و دوباره برگشت به جایی که به آن تعلق داشت؛ شبکه سه. پورمحمدی در بین اهالی تلویزیون محبوب بود. گرچه برخی به او لقب «پدر-خوانده» می‌دادند اما مدیریتش به گونه‌ای بود که هنرمندان و سلبریتی‌های همکار با شبکه سه همیشه قدر آن را می‌دانستند. او مهم‌ترین پشتیبان برنامه نود در تمام این سال‌ها بود و عادل فردوسی‌پور براساس حمایت‌های مدیری مثل او بود که ۲۰ سال در برنامه نود یکه‌تازی می‌کرد.

پورمحمدی چند هفته قبل از برکناری‌اش جلسه‌ای با مدیران، تهیه‌کنندگان و مجریان شبکه سوم سیما و شبکه ورزش (که زیرمجموعه شبکه سه است) برگزار کرد تا از آنها به پاس تلاش‌های‌شان در سال ۹۶ تقدیر کند. در آن جلسه وقتی به شوخی گفت شاید چند وقت دیگر روی صندلی کنونی‌اش ننشسته باشد، هیچکس حرفش را جدی نمی گرفت اما خیلی زود مشخص شد شایعات درست بوده. فروغی کم‌نام و نشان آمد و در کمتر از یکسال چهره شبکه سه را تغییر داد. شبکه سه حالا مهم‌ترین برندهایش یعنی «برنامه نود» و «ماه عسل» را از دست داده و البته سعی کرده برنامه‌های بزرگی مثل «برنده‌باش» و «عصر جدید» را روی آنتن ببرد. برنامه‌هایی که با استقبال مخاطبین هم مواجه شده‌اند اما به دلیل حذف چهره‌ای مثل عادل فردوسی‌پور در رسانه‌های منتقد صداوسیما -که کم هم نیستند- بازتاب مثبتی ندارند. مدافعین علی فروغی اعتقاد دارند انتقادها از مدیر جوان شبکه سه به دلیل خواستگاه سیاسی‌ اوست.

فروغی پسر باجناق غلامعلی حدادعادل، از جمله چهره‌های شناخته شده جریان اصولگرایی در کشور است و البته نزدیک به حلقه موسوم به «سازمان اوج». با این حال حداد عادل به صراحت اعلام کرده که هیچ نقشی در این انتصاب نداشته و حتی تا زمان انتصاب، از آن بی‌اطلاع بوده است.

و اما سازمان اوج

سازمان هنری رسانه‌ای اوج بر اساس آنچه خودش ادعا می‌کند سازمانی خصوصی است اما حرف و حدیث‌های متعددی درباره وابستگی‌های آن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح است. اوج از سال ۱۳۹۰ اعلام موجودیت کرد و حالا در کمتر از یک دهه، هم بر بخش بزرگی از سینمای ایران تاثیر دارد و هم بر شبکه‌های مهمی در صداوسیما مدیریت می‌کند. اوجی‌ها ابتدا اولین شبکه خصوصی ایران را راه‌اندازی کردند؛ شبکه افق. شبکه‌ای که از طریق فرکانس‌های صداوسیما به منازل مردم می‌رسید و می‌کوشید که متفاوت از سایر شبکه‌های موجود در ایران عمل کند. در صداوسیما مشهور است که بهترین و پیشرفته‌ترین امکانات سخت‌افزاری در شبکه افق یافت می‌شود. بهترین دوربین‌ها، بهترین میکروفن‌ها، بهترین نورها و… وسایلی که نه‌تنها بسیار گران هستند بلکه به دلیل تحریم‌های موجود دیگر عملا امکان وارد شدن به ایران را هم ندارند.

کیفیت بالای بصری این شبکه حتی برای بینندگان عادی صداوسیما هم مشخص است اما به دلیل خواستگاه سیاسی مدیرانش به هیچ عنوان مورد توجه بینندگان قرار نگرفته. آن هم با اینکه این شبکه در بحث‌های سیاسی و کشوری سعی می‌کند میزگردهای بسیار بازتری نسبت به شبکه‌های سیاسی صداوسیما ترتیب دهد، بارها اصلاح‌طلبان اسم و رسم ‌داری به این شبکه دعوت شده بودند در حالی که اسم‌شان در زمره خط قرمزهای سازمان صداوسیما قرار داشته. همه این تلاش‌ها اما باعث دیده شدن این شبکه نشد. به همین خاطر هم مدیران سازمان اوج از چندسال پیش تغییراتی در نحوه حضور رسانه‌ای‌شان ایجاد کردند. آنها سرمایه خود را ابتدا به سینما بردند و آثار شاخصی تولید کردند که از اتفاق مورد توجه و بعضا پسند مردم هم قرار گرفت.

از جمله اولین فیلم‌هایی که با هزینه موسسه اوج ساخته شد، فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا بود. فیلمی ایدئولوژيک و در دفاع از سربازان گمنام امام زمان(عج). اوج که بازخورد مثبتی از این فیلم گرفته بود، با دست بازتری در سینما وارد عمل شد. «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان دومین فیلم مورد استقبال این مجموعه بود که به سرگذشت احمد متوسلیان می‌پراخت. همکاری مهدویان و سازمان اوج بعدها هم ادامه پیدا کرد و گرچه مانند فیلم ایستاده در غبار مستقیم نبود اما همه می‌دانستند که دوگانه «ماجرای نیمروز» هم با حمایت این سازمان است که ساخته شده. اوج در این مدت البته حواسش به تلویزیون هم بود. آنها متوجه شده بودند که به جای سرمایه‌گذاری در یک شبکه جدید باید روی شبکه‌های پرببینده قدیمی تمرکز کنند و از آنجا صدای‌شان را به گوش مخاطبان برسانند. یکی از اولین تحرکات مهم آنها حمایت مالی از سریال پربیننده «پایتخت» بود. پایتخت پنج با حمایت این سازمان بود که موفق شد قسمت‌های مهمی از آخرین فصل خودش را در ترکیه فیلم‌برداری کند و البته به جنگ داعش هم برود. اوج اندکی بعد از انتصاب فروغی در شبکه سه موفق شد، مدیر شبکه افقش را هم به سمت مدیریت شبکه پنجم سیما برساند تا بدین ترتیب بخش بیشتری از رسانه ملی کشور را برای خود کند.

جنگ با عادل و مخالفت با ریخت و پاش

 ورود فروغی به شبکه سوم سیما همزمان بود با یکی از پول‌سازترین رخدادهای ورزشی دنیا برای تلویزیون؛ جام جهانی فوتبال. قبل از انتصاب فروغی معین شده بود که عادل فردوسی‌پور ویژه برنامه جام‌جهانی را بسازد و فروغی هم فرصت نکرد تا با این موضوع مخالفت یا موافقت کند. اما ماجرای اختلافش با عادل فردوسی‌پور از همان موقع شروع شد. عادل فردوسی‌پور و اسپانسرهای قدرتمند برنامه‌اش تصمیم داشتند که برای بازی‌های ایران ستاره‌های نام‌آشنای فوتبال جهان را به تهران دعوت کنند. با اینکه در تابستان ۱۳۹۷ دلار روند صعودی‌اش اوج گرفته بود اما شرکت‌هایی مثل «آپ»  توان مالی آوردن سوپراستارهای خارجی را داشتند. اولین مهمان عادل فردوسی‌پور در جام جهانی هم ساموئل اتوئوی کامرونی بود. مهاجم اسبق بارسلونا که برای کارشناسی بازی ایران و مراکش به تهران دعوت شده بود.

فروغی که مخالف چنین ریخت و پاش‌هایی بود در همان روز فهمید که قرار نیست آبش با عادل فردوسی‌پور به یک جوی برود. ظاهرا او از قبل و به دستور مدیران ارشدتر، به گوش عادل رسانده بود که دیگر مثل برنامه قرعه‌کشی جام‌جهانی که لوییز فیگو به ایران آمد و دستمزد پانصدمیلیونی گرفت، به سراغ مهمان‌های خارجی نرود اما عادل با زرنگی خاصی، در روز آخر مهمانش را برای اولین بازی ایران معرفی کرده بود و با قرار دادن فروغی در عمل انجام شده، مجوز اتوئو را برای حضور در برنامه گرفت. فروغی همان شب دستور داد تا دیگر این مساله تکرار نشود و به نزدیکانش اعلام کرد که با اغماض قبول کرده تا اتوئو روی آنتن برود اما عادل فردوسی‌پور با توجه به حمایت همیشگی مدیران صداوسیما از سبک برنامه‌سازی‌اش همین سناریو را برای بازی دوم ایران مقابل اسپانیا هم پیاده کرد. کارلوس پویول کاپیتان سابق اسپانیا و بارسلونا به تهران آمد و آماده حضور در استودیو بود اما حراست سازمان اجازه ورود او به جام‌جم را نداد.

عادل که فکرش را نمی‌کرد مدیر جدید شبکه سه حاضر به پذیرش هزینه بین‌المللی این تصمیم باشد، به جای اینکه به دفتر مدیر جدید شبکه برود، به دفتر معاونت سیما رفت و به حالت قهر برنامه‌اش را اجرا نکرد. آتش اختلافات فردوسی‌پور-فروغی از همانجا شدت گرفت. محمدرضا احمدی در آنروز تک-مجری برنامه تا قبل از بازی تیم ملی بود و دیگر همه شبکه‌های مجازی پر شده بودند از خبرها و شایعات درباره قهر عادل فردوسی‌پور. خیلی‌ها شایعه کرده بودند بخاطر موی پویول است که سازمان اجازه حضور او را را روی آنتن نمی‌دهد اما بعدها مشخص شد که بحث‌ اقتصادی و خروج دلار از کشور است که صداوسیما را مجبور به این تصمیم کرده. فردوسی‌پور که برای اولین بار در تمام این سال‌ها حرفش در سازمان خوانده نشده بود، بعد از ۴ ساعت به برنامه‌اش برگشت و دیگر مهمان خارجی به برنامه‌اش دعوت نکرد اما اختلاف او با مدیر جوان شبکه سه هم هرگز حل نشد.

اشتباه محاسباتی فردوسی‌پور؟

اواخر تابستان ۱۳۹۷، وقتی که دیگر همه از نزاع فروغی و فردوسی‌پور خبر داشتند، فردوسی‌پور تصمیم گرفت هرگز از مواضعش پایین نیاید. این برای اولین بار بود که یک مجری با استفاده از پشتوانه مردمی‌اش روبه‌روی مدیرش می‌ایستاد و البته حمایت بسیاری از رسانه‌ها را هم در اختیار داشت و درست همان موقع بود که فروغی هم تردیدهایش را کنار گذاشت. او که در بدو ورود به شبکه سه جلسه‌ای با برخی مجریان جوان این شبکه داشت، تصمیم گرفت جوان‌سازی شبکه سه را از گروه ورزش کلید بزند.

فروغی از همان روزهای ابتدایی شیفته منش محمدحسین میثاقی شده بود. مجری پرانرژی و البته محبوبی که همواره خود را شاگرد فردوسی‌پور می‌دانست اما رویاهای بزرگی در سر داشت. فروغی که آينده خوبی برای میثاقی متصور بود و از تعهد او به خواسته مدیران هم خبر داشت، دستور داد تا میثاقی جایگزین زوج جواد خیابانی و پیمان یوسفی در برنامه «فوتبال برتر» شود؛ برنامه‌ای که مخصوص پخش بازی‌های داخلی بود و به نوعی با توجه به پخش همیشگی بازی‌های استقلال و پرسپولیس، پربیینده‌ترین برنامه شبکه محسوب می‌شد. میثاقی البته تنها به عنوان مجری کارش را با فوتبال‌برتر آغاز نکرد و به طور غیررسمی سردبیری برنامه را هم برعهده گرفت. بر اساس ایده‌های او بود که سر و شکل برنامه فوتبال ‌برتر عوض شد و این برنامه که تا قبل از این، بیشتر زمانش با گفت‌وگوی مجری و کارشناس می‌گذشت، پرشد از آیتم‌های تولیدی درجه یک. آیتم‌هایی که تنه به تنه آیتم‌هایی برنامه نود می‌زد و به اصطلاح رسانه‌ای‌ها آنها را می‌سوزاند. اگر عادل فردوسی‌پور باید صبر می‌کرد تا روزهای هفته سپری شود و به دوشنبه برسد تا او بتواند برنامه‌‌اش را روی آنتن ببرد، میثاقی در همان روز بازی‌های لیگ بود که داغ داغ آیتم‌هایش را به خانه بینندگان می‌فرستاد.

فردوسی‌پور از همان روزها متوجه شد که فروغی می‌خواهد با استفاده از شاگرد قدیمی خودش، او را محدود کند اما هرگز فکر نمی‌کرد روزی برنامه نود از کنداکتور شبکه سه کنار گذاشته شود. عادل از مدیران ارشد سازمان که رابطه خوبی با او داشتند شنیده بود که فروغی بزودی شبکه سه را ترک می‌کند و همین دلش را برای کوتاه نیامدن مقابل مدیر جوان شبکه سه قرص می‌کرد. عادل وقتی که در پاییز متوجه شد قرار است یکی از بازی‌های ملی اروپایی جای برنامه‌اش در کنداکتور را بگیرد، بازهم حالت قهر به خود گرفت و اصرار مدیران شبکه برای اجرای برنامه‌اش بعد از بازی فوتبال را نپذیرفت. فروغی اما اینبار واکنش نشان داد و برنامه فردوسی‌پور را برای هفته بعد هم از کنداکتور خارج کرد.

تلاش‌های عادل برای بازگرداندن نود به کنداکتور بی‌فایده بود و او به دلیل یکی شدن زمان برنامه دوهفته بعدش با اربعین حسینی، سه هفته روی آنتن نرفت. با این همه فردوسی‌پور همچنان خیال می‌کرد ایستادگی جلوی تصمیمات فروغی می‌تواند برای او محبوبیت بخرد و با توجه به پول‌ساز بودن برنامه‌اش برای سازمان، هرگز در خطر حذف قرار ندارد. خیالی که خیلی زود نقش برآب شد.

جنگ نیابتی و حذف عادل

وقتی در اواخر زمستان ۹۷ جشنواره جام‌جم برگزار می‌شد، تلویزیون هرگز فکرش را نمی‌کرد این جشنواره سالانه که خودش متولی‌اش بود تبدیل به یکی از خبرسازترین رخدادهای سیاسی-اجتماعی ایران شود. در این جشنواره هر شبکه دو نامزد در بخش‌های مختلف معرفی می‌کرد. علی فروغی عادل فردوسی‌پور را در بین مجریان منتخب قرار نداده بود تا در بین مجریان ورزشی تنها عبدالله روا و مهدی توتونچی در بین گزینه‌ها باقی بمانند. ماجرای برنامه نود اما فرق داشت. برند محبوب صداوسیما در قسمت برنامه‌های شاخص، کاندیدا شده بود و از اتفاق مورد لطف مردم هم قرار گرفت.

طرفداران برنامه نود در طول برگزاری جشنواره، مدام در شبکه های اجتماعی کد برنامه نود را به اشتراک می‌گذاشتند تا شهروندان با شماره‌گیری آن حمایت خود از برنامه فردوسی‌پور را اعلام کنند. این یک جنگ نیابتی بود بین عادل و فروغی. جنگی که مشخص می‌کرد برنامه‌های مورد حمایت مدیر جدید بیشتر طرفدار دارد یا برنامه قدیمی نود. نتیجه بازی در جایی که مردم در آن دخیل باشند البته مشخص بود. گزینه محبوب‌تر هر روز بیشتر رای می‌آورد و گزینه‌های آقای فروغی هرگز به گرد پای آن هم نمی‌رسیدند. ماجرا اما در اواخر جشنواره تغییر کرد.

بسیاری از شهروندان ایرانی روز دوازدهم اسفند را درحالی آغاز کرده بودند که یک پیامک یکسان به گوشی آنها ارسال شده بود: «نظر شما: برنامه برنده باش.» این در حالی بود که آنها اصلا در رای‌گیری صداوسیما شرکت نکرده بودند. ماجرا وقتی جالب‌تر شد که برای آنهایی که قبل‌تر در این جشنواره مشارکت کرده بودند هم چنین پیامک‌هایی ارسال شد: «نظر شما با موفقیت به برنامه برنده‌باش تغییر کرد.» این یعنی حتی رای بسیاری که به دیگر برنامه‌ها از جمله نود هم رای داده بودند، تغییر کرده بود تا تقلب گسترده‌ای به نفع برنامه برنده‌باش شکل بگیرد. برنده‌باش تا قبل از دستکاری آرا با اختلاف بسیار پشت برنامه نود قرار داشت اما در ۲۴ ساعت، با اضافه شدن ۱.۵ میلیون رای به آرایش به ناگاه در صدر محبوب‌ترین برنامه شاخص صداوسیما قرار گرفت. مساله‌ای که حتی پای وزیر ارتباطات را هم به میان کشید. آذری جهرمی در همان روزهای مشخص شدن ماجرای آرای جعلی در توییترش خبر از پیگیری این ماجرا را داد و از پلیس فتا خواست که موضوع را به دقت پیگیری کند. او حتی گراف‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد چطور آرای برنامه برنده‌باش با شیب تند و البته دور از منطقی افزایش یافته. چند روز بعد صداوسیما هم مجبور به واکنش شد. مسعود احمدی‌افزادی، دبیر جشنواره اعلام کرد که تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات سامانه رای‌گیری بسته خواهد بود و قول داد تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

بعد از چند روز اوضاع به حالت عادی برگشت. آرای اضافه شده برنده‌باش حذف شد و در آخر این برنامه نود بود که در مراسم اختتامیه جشنواره جام‌جم جایزه بهترین و البته محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی را برای خود کرد. جایزه‌ای که البته باعث تعطیلی برنامه ۲۰ساله نود هم شد!

یک پیشنهاد فرمالیته برای عادل

عادل فردوسی‌پور که در یک سال گذشته بارها و بارها با علی فروغی درگیر شده بود و حتی روی آنتن شبکه سه و در برنامه رضا رشیدپور هم حاضر به سازش کلامی با مدیرش نبود، وقتی که جایزه بهترین برنامه را از دستان میرباقری، معاون سیما و علی‌عسگری، رییس سازمان گرفت با بغضی فروخورده و صدایی لرزان گفت: «من خیلی خوشحال هستم که در سخت‌ترین سال کاری‌ام ۲ جایزه گرفتم. من فرزند رسانه ملی هستم. در این ۳-۲۲ سالی که کار کردم همیشه سعی کرده‌ام صادقانه و پاک کارم را انجام دهم. مدیون رسانه هستم.  اینکه در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که در رسانه‌ی خودم هم به من بی‌مهری شد، اینکه می‌بینم رسانه بزرگ رسانه من را می‌بیند برایم ارزشمند است. و جایزه دوم که مردم به من دادند برایم فراتر از ارزشمند است. همیشه مدیون مردم بودم  و واقعا نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم. خیلی منقلب شدم زیرا در این سال سختی‌های بسیاری کشیدم. بنظرم خیلی‌هایش ناحق بودند. اما این جایزه مانند یک اکسیر است که باعث می‌شود تا بتوانم تمام غم‌ها و سختی‌هایم را بتوانم کنار بگذارم.»

جایزه البته مانند اکسیر نبود. غم‌ها و سختی‌ها برای عادل فردوسی‌پور از همان شب و با همان نطق فزونی گرفت. علی فروغی که در بین نطق عادل مدام در حال خنده‌های تلخ بود،  قبل‌تر هم تصمیم گرفته بود که به اصطلاح قدیمی‌ها گوش مجری عصیانگرش را بپیچاند اما آن سخنرانی حجت را بر او تمام کرد. فردوسی‌پور چند روز قبل از برگزاری اختتامیه متوجه شده بود که قرار نیست در ایام عید و قبل از برگزاری دربی تهران، به او اجازه پخش برنامه نود را بدهند و به همین دلیل اعتراضش را به مدیران ارشد سازمان رسانده بود. او هرگز فکرش را نمی‌کرد که شرایط طوری رقم بخورد که برنامه نود به طور کلی در سال ۱۳۹۸ پخش نشود! چند روز بعد از اختتامیه جشنواره فجر و در حالی که فردوسی‌پور در تدارک ساخت آیتم‌های ویژه برنامه آخر سالش بود، مدیران میانی شبکه سه به طور رسمی اعلام کردند که دیگر شاهد برنامه نود نخواهیم بود و این برنامه در سال جدید با شکل و عواملی جدید روی آنتن خواهد رفت. آنها البته در ادامه این خبر اعلام کردند که از عادل فردوسی پور دعوت شده تا پست قائم مقامی شبکه ورزش را قبول کند و تجاربش را در این راه در اختیار رسانه قرار دهد. پیشنهادی که البته به نظر فرمالیته می‌آمد و خود مطرح‌کنندگانش هم می‌دانستند که عادل به دنبال پست و جایگاه نیست. بدین ترتیب پرونده برنامه نود با اجرا و تهیه‌کنندگی فردوسی‌پور برای همیشه بسته شد.

آینده برنامه نود و عادل فردوسی‌پور

با اینکه چندماه از آن روزها گذشته اما همچنان بازار شایعات درباره فردوسی‌پور و برنامه پربیننده نود داغ است. فردوسی پور در این مدت نه‌تنها موفق به برگرداندن برنامه نود به کنداکتور شبکه سه نشده که حتی خودش هم از گزارشگری فوتبال محروم شده. در سال ۹۸ و تا لحظه تنظیم این گزارش فردوسی‌پور هیچ فوتبال داخلی و خارجی‌ای را حتی برای شبکه ورزش گزارش نکرده. ظاهرا مدیران سازمان به این نتیجه رسیده‌اند که فعلا امکان دادن آنتن زنده به عادل فردوسی‌پور نیست. چه در قالب برنامه و چه در قالب گزارشگری. حضور فردوسی‌پور در تلویزیون تنها محدود شده به خواندن نریشن‌های آیتم‌های فوتبال ۱۲۰ و مجله لیگ قهرمانان اروپا برای شبکه ورزش. برنامه‌هایی که خودش آنها را تهیه می کند و ظاهرا قرار نیست برای فصل بعد هم تمدید شوند. بدین ترتیب عادل قرار است برای مدتی نسبتا طولانی به انزوا برود. سرنوشت تلخی که البته قبل‌تر بر سر سایر مجریان محبوب سازمان هم آمده بود. او البته این روزها پیشنهادات زیادی دارد. از جمله از اهالی سینما و حتی سایت‌های ارائه محتوای ویدئویی. خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر عادل برنامه‌ای مانند نود را به طور خصوصی بسازد و در قالب سایت‌های اینترنتی و سی‌دی عرضه کند، کارش می‌گیرد اما ظاهرا تحلیل او متفاوت است. عادل تصمیم دارد فعلا هیچ کار مشخصی انجام ندهد و منتظر تغییرات در شبکه سه باشد. او به نزدیکانش گفته در صورت استارت پروژه جدید، فشار از سازمان صداوسیما برداشته می‌شود و دیگر امکان تولید برنامه نود نیست. به همین علت فعلا سعی می‌کند هرطور شده خودش را در صدر اخبار قرار دهد تا فراموش نشود و فشارها بر تلویزیون ادامه یابد.

 ماجرا درباره برنامه نود اما کمی پیچیده‌تر است. به گفته مدیر گروه ورزش شبکه سه در روزهای پایانی سال ۹۷، برنامه نود قرار بود با قالبی جدید در سال ۹۸ به روی آنتن برود اما فعلا خبری از این برنامه نیست. استودیوی برنامه نود در حال حاضر در اختیار برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه قرار داده شده و دکورش هم به طور کامل تخریب شده. میزی که عادل در پشت آن می‌نشست در اقدامی عجیب به یک هنداونه‌فروشی در رباط کریم سپرده شده و عوامل برنامه نود هم فعلا بیکار هستند. شبکه سه ظاهرا بر اساس موج مخالفت‌هایی که با حذف فردوسی پور شد، تصمیم گرفته برند برنامه نود را فعلا در اختیار گروه برنامه‌ساز دیگری قرار ندهد. جای این برنامه را البته «فوتبال‌برتر» با اجرای محمدحسین میثاقی پر کرده است. فوتبال برتر حالا در رویه‌ای مشابه با برنامه شب‌های فوتبالی بعد از فوتبال‌های حساس تا پاسی از شب روی آنتن می‌رود تا تمامی اتفاقات لیگ برتر فوتبال را بررسی کند. برنامه در ابتدا با کمپین تحریم کاربران شبکه ‌های اجتماعی شروع شد اما در همان شب اول پخشش در قالب جدید، امیر حاج‌رضایی، کارشناس مورد علاقه فردوسی‌پور مهمان میثاقی شد تا مشخص شود اهالی فوتبال –به غیر از یکی دو نفر- قرار نیست شبکه سه را تحریم کنند. گرمای لیگ هم البته یاری‌رسان میثاقی شد و برنامه او پربیینده باقی ماند. با این همه شنیده‌ها حاکی از آن است که تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر به دنبال مجری جدید برای فصل آتی لیگ برتر می‌گردد چرا که میثاقی قرار است برنامه نود را بزودی با اجرا و تهیه‌کنندگی خودش کلید بزند؛ اقدامی که می‌تواند دوباره شبکه سه را در کانون توجهات قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید