زنان در شورای شهر پنجم فراموش شدند

شهرنامه | نرگس معدنی پور
شهرنامه | نرگس معدنی پور

تنها دغدغه اعضای این دوره از شورای شهر تهران نامگذاری معابر شهری بود.

به گزارش شهرنامه، نرگس معدنی پور مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران در مصاحبه با فارس به سوالات خبرنگار این خبرگزاری پاسخ گفته است که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت اداره کل امور بانوان در حال حاضر در شهرداری تهران چگونه است؟

باید در این زمینه اتفاقاتی رخ دهد، به اعتقاد بنده عضو شورای شهر تهران باید اشراف کامل به مسائل شهری داشته باشد. چالش‌ها را احصا و در تصمیم‌گیری‌ها اقدامات درستی انجام دهد. مدیریت شهری در دوره ششم کار سختی است. در چهار سال گذشته اقدامات بایسته و شایسته‌ای در شهر تهران رخ نداده است. پروژه‌هایی که در طول ادوار گذشته در تهران آغاز شده بود، تعداد زیادی از آنها متوقف شد. 

قرار بود که برنامه‌ها در شهرداری بر اساس برنامه پنج ساله باشد و بر اساس همان برنامه هم کارها ادامه پیدا کند و اقدامات اجتماعی بر این اساس باشد که متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها متوقف شده است. در حوزه زنان قرار بود بر اساس برنامه پنج ساله دوم اقدام شود و در هر منطقه یک شهربانو ایجاد شود و در برنامه سوم هم قرار بود که در هر ناحیه شهر تهران یک مجموعه برای بانوان ایجاد شود که متأسفانه این روند متوقف و حتی مجموعه‌های شهربانو توسعه نیافت و به حوزه‌های دیگری واگذار شده است. بنده شنیدم که مجموعه شهربانو به سازمان فرهنگی ـ هنری واگذار می‌شود. عملا از تعداد شهربانوها در این سال‌ها کم شده است و نقل و انتقال یک کار از یک سازمان به سازمان دیگر آسیب رسان است. ضمن اینکه رویکرد سازمان فرهنگی ـ هنری، فرهنگی است و شهربانوها مجموعه‌های اجتماعی ـ فرهنگی بوده‌اند و بنده تاکیدم بر پایین آمدن بحث کیفیت این مجموعه‌هاست و توسعه شهربانوها متوقف شده است.

در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی صورت گرفته،‌ شنیده شده که تعدادی از مراکز مهارت‌آموزی کوثر تعطیل شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

برخی مراکز خاص بانوان در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار وجود داشت که از جمله آنها مراکز مهارت‌آموزی کوثر بود. 120 مرکز کوثر در دوره قبل مدیریت شهری راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر به 50 یا 60 مرکز رسیده است و از مراکز کوثر کم شده، تعدادی واگذار و تعدادی هم بسته شده است و موارد متعددی در این زمینه وجود داشته است.

ساختاری برای ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشتیم که عملا این ساختار منحل شد. حتی مشاورین امور بانوان که در مناطق 22گانه شهرداری تهران داشتیم و وظیفه آن ها این بود که معضلات بانوان شهر تهران و پرسنل شهرداری تهران را به شهردار منطقه منتقل و برطرف کنند، در این دوره مشاوران بانوان را بدون بررسی کارشناسی حذف کردند. اداره کل بانوان شهرداری که وظیفه تخصصی اجتماعی ـ فرهنگی دارد. ببینید! در دوره ششم مدیریت شهری کارها سخت است. یکسری کارها باید ادامه یابد و تعدادی از کارها باید تعیین تکلیف شود.

در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های کوچک مقیاس محلی ایجاد شده است. در این باره توضیح دهید، آیا در دوره قبل به پروژه‌های محلی توجه نمی‌شده است؟

بله، در این دوره مدام می‌گویند که پروژه‌های محلی در دستور کار است در صورتی که در گذشته محله‌محوری و ناحیه محوری در دستورکار بوده است و این کار از ادوار گذشته بوده است و چیز جدیدی نیست. محله‌محوری را ما داشتیم، موضوع شورایاری‌ها هم بود و جالب است که در همان مقطع هم در بحث بودجه محله‌ای بودجه را جاری تعریف می‌کردند یعنی موضوعات در مناطق مستمر بوده است و یک نگاه دائمی به آنها بوده و جزء اولویت‌ها تعریف شده بود. ببینید! وقتی بودجه‌ای جاری می‌شود یعنی هیچ وقت متوقف نمی‌شود. برای محلات چنین بودجه‌ای در نظر گرفته شده بود.

در خصوص آخرین وضعیت مراکز بهاران توضیح می‌دهید؟

بهاران، یکی از مراکزی بود که افرادی که اعتیاد را ترک کرده بودند در این مراکز توانمند شده و به آغوش خانواده و جامعه بازمی‌گشتند. باید تمام دستگاه‌ها به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه کنند و وظایف همه دستگاه‌ها هم مشخص است و بحث آسیب‌ها خاص یک دستگاه و ارگان نیست. ببینید‍! اگر ما مدیریت یکپارچه شهری داشتیم، همه موضوعات حل می‌شد و دیگر مشکلات در زمین سازمان‌ها پاسکاری نمی‌شد و هر کس به وظایف خود عمل می‌کرد. شهرداری تهران در دور سوم شورا برای مراکز بهاران بودجه در نظر گرفت.

این مراکز ایجاد شد و در این مراکز افراد داوطلبانه حضور می‌یافتند؛ چراکه می‌خواستند به جامعه برگردند و نیازمند آموزش و مهارت آموزی بودند. افرادی بودند که دیگر معتاد نبوده و حال با یاد گرفتن حرفه می‌توانستند برای خود شغلی پیدا کنند. اما در حال حاضر اصلا مجموعه بهارانی وجود ندارد.

آیا دوباره این مراکز احیا می‌شود؟

کار و فعالیت در شهر تهران را بر اساس برنامه پنج ساله دوم و سوم پیش می‌بریم. برخی کارها از چهار سال قبل متوقف شده که دوباره احیا خواهند شد و البته تاکید می‌کنم که کارها باید با سرعت بیشتری انجام شود؛ چراکه عقب ماندگی زیادی داریم که باید جبران شود. ما قرار نیست به چهار سال گذشته برگردیم، بلکه مسیر را از جایی که متوقف شده با سرعت بیشتر به پیش می بریم. 

برخی از مدیران  می گوید کرونا بسیاری از کارها را سخت کرده است و مانع از انجام برخی اقدامات شده است؟

کشور و به تبع آن تهران یک سال و نیم است که درگیر کرونا هست و البته در شهرداری تهران نباید کارها به علت کرونا متوقف شود؛ چراکه می‌توان بسیاری از کارها را به صورت هوشمند و غیرحضوری انجام داد.

اما همین جا بگویم در بحث حمل و نقل و بافت فرسوده عقب ماندگی زیادی داریم. در دوره گذشته آیتم‌های تشویقی برای نوسازی در نظر گرفته شده بود و عوارض در برخی جاها صفر شده بود که این آیتم‌ها باید دوباره افزایش پیدا کند و کارها با سرعت بیشتری انجام شود. البته باید بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی ها برای شهر با نیاز امروز در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از برنامه‌ها در 4 سال گذشته متوقف شده است.

یکی از شعارهای این دوره مدیریت شهری موضوع شفاف سازی است و معتقدند که در دوره قبل این موضوع به درستی صورت نگرفته است. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

موضوع شفاف سازی امری درست و صحیح است و ما هم اعتقاد بر شفاف سازی داریم و معتقدیم که باید این امر صورت گیرد، اما شفاف‌سازی باید درست انجام شود و نبایستی از این عنوان سوءاستفاده کرد. بله، بر اساس نظر شورا هم سامانه‌ ای ایجاد شده اما باید گزارش‌های مربوطه به صورت کامل منتشر و اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد. البته در دوره پنجم مدیریت شهری شعار شفاف‌سازی بارها داده شده است، اما هنوز اطلاعات به صورت جامع و کامل بارگذاری نشده است و فقط یک سایت شفافیت ایجاد شده، ما قبول داریم و باید شفاف‌سازی صورت گیرد اما باید اطلاعات کامل و به روز باشد و مردم بدانند که چه اتفاقی در شهر رخ داده است و همین سامانه شفاف سازی خودش ابزاری برای نظارت است.

مدیران شهری تاکید دارند به دلیل بدهی‌های سنگین نتوانستند کاری در شهر انجام دهند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند بودجه شهرداری در 4 سال گذشته افزایش زیادی داشته است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

 بله، بودجه شهرداری نسبت به 4 سال گذشته چند برابر شده است. البته بودجه فرهنگی ـ اجتماعی کمتر شده است و ما اقدام خاصی در مباحث اجتماعی ندیدیم. باید به اعتبارات در حوزه فرهنگی ـ اجتماعی توجه شود. توانمندسازی، جلوگیری از آسیب‌ها، سلامت و… از جمله موضوعاتی است که باید در دستورکار قرار گیرد. متأسفانه در 4 سال گذشته بودجه فرهنگی پایین آمده اما تکلیف همان بودجه کم هم مشخص نیست. مدیریت درستی درخصوص هزینه کرد این بودجه صورت نگرفته و نمی‌گویند در کدام بخش‌ها از آن استفاده شده است.

در این دوره یکسری از ساختارها که درخصوص ایجاد آن ها پژوهش صورت گرفته بود حذف شده است. بخش توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حذف شد و بسیاری از کارهایی که در گذشته انجام می شد به بهانه کرونا انجام نشد. این در حالی است که باید در شرایط کرونایی با رویکرد جدید برنامه‌ها را پیش برد. البته در این دوره کنسرت‌های آنلاین برگزار شد این در حالی است که می‌توانستند بسیاری از امور را به صورت آنلاین انجام دهند ولی به بهانه کرونا متوقف کردند. شهربانوها و مراکز تفریحی بانوان که بسیار فعال بودند توسعه نیافتند و به این شکل در حوزه بانوان کاری برای شهر تهران انجام نشده و به فراموشی سپرده شده. در این دوره به نامگذاری معابر توجه زیادی کردند.


برای تحقق خانواده کارآمدچه برنامه های دارید؟

تعمیق و اعتلای گرایش های فرهنگی و سبک زندگی خانواده ها از دیگر اهداف راهبردی برای تحقق خانواده کارآمد و پایدار است که با برنامه هایی مانند رصد مستمر گرایش های فرهنگی خانواده ها و تهیه نیمرخ و تیپ شناسی سبک زندگی خانواده ها،برگزاری دوره های آموزشی آداب و مهارتهای زندگی ،شناسایی و معرفی الگوهای موفق زندگی خانوادگی به خانواده ها ،توانمندسازی و آموزش سواد رسانه ای به خانواده ها ،جریان سازی فرهنگی در زمینه مؤلفه های سبک زندگی اسلامی ایرانی میان خانواده ها، غربالگری مستمر وضعیت کیفیت زندگی خانواده ها،شناسایی و کاهش عوامل مخاطره آمیز زندگی خانواده ها، استاندارد سازی فضاهای شهری و بویژه کاهش و کنترل فضاهای بی دفاع،ارتقاء شاخص های زیست محیطی و بهداشت محیط برای خانواده ها،فراهم سازی خدمات و تسهیلات برای دسترسی خانواده ها به مراقبت های پایه بهداشتی،ارتقا و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی برای گروه های خاص جمعیتی خانواده ها (بویژه خردسالان، کودکان، سالمندان و بانوان) اقداماتی را انجام داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید